Om os

Chiquita er et førende internationalt selskab inden for produktion og salg af friske fødevareprodukter, med 21.000 ansatte i 70 lande. Vi er kendt for vores bananer, ananas og kiwi. Vi distribuerer også meget andet frisk frugt i hele verden og færdigblandede salater samt sunde og nærende frugtbaserede snacks, med mærker som Chiquita® og Fresh Express®.

Lige fra vi startede vores aktivitet, har passionen for kvalitet, de strenge kriterier ved udvælgelsen og bevarelsen af den højeste produktionsstandard givet os mulighed for at os at vinde forbrugernes tillid på 5 kontinenter.

Det hele begyndte i 1870 da Lorenzo Dow Baker (en af Chiquitas grundlæggere!), efter hvad der fortælles, købte 160 bananklaser på Jamaica for at sælge dem i Jersey City. Her startede handlen med bananer mellem de tropiske lande og resten af verden!
Et vigtig skridt skete i 1903, da Chiquitas Great White Fleet (store hvide flåde) blev søsat. En virkelig revolution inden for transport af bananer for at bevare deres kvalitet. De afkølede fartøjer, hvidmalede for at reflektere solstrålerne, garanterede nemlig den korrekte temperatur under hele overfærden.
I 1944 kommer Miss Banana Chiquita, den tegnede banan, der gavmildt giver gode råd og informationer om næringsværdien af den dengang stadig ganske sjældne frugt. En legende i reklamens historie blev født.
Fra klasen, der var ophængt på kroge i lastrummet til kassen. Dette er den virkelige nyhed inden for handlen med bananer i løbet af de tidlige 60'ere. Chiquita tager patent herpå, og for bananerne er det enden på et mareridt ... Aldrig mere stød og rystelser, men en bekvem og komfortabel transport for at nå frem til destinationerne i god stand.
Historiens gang blev definitivt forandret i 1963, da man beslutter at klistre en etiket på hver enkelt frugt: det blå klistermærke. De første bananer med "klistermærker" når Europa i 1967, og de bliver med det samme meget populære.
I 1992 betyder mødet med Rainforest Alliance, den amerikanske autoritative NGO, hvis mission er at beskytte økosystemer og levende væsener, der afhænger af disse, definitive forandringer og betydelige forbedringer af Chiquitas forhold til miljøet og samfundet.
I marts 1999 fejrer Chiquita sine første 100 år af sin historie i overbevisning om også at fejre de næste 100 år. Et utroligt livligt århundrede for en virksomhed, der har gjort kvalitet og socialt ansvar til sit vitale centrum.